PILIHAN HIDUP

4:26 PM

Manusia ada banyak pilihan dalam hidup dia. Namun adakah pilihan yang dibuat adalah pilihan yang terbaik? Aku sendiri banyak pilihan. Tapi tak semua pilihan yang ada adalah pilihan yang terbaik. Ada juga pilihan yang kurang baik. Masa tu kena bijak. Walau kau tak bijak mana macam aku, at time kau kena decide buat keputusan buatlah yang terbaik.

Walau kau nak beli jajan sekalipun, kau tetap kena decide which jajan yang sedap. Yang ni ke yang tu ke..pilihan yang bernasib baik dapatlah jajan yang sedap dan rangup. Kurang bernasib baik dapatlah jajan yang lemau dan tak sedap. Sometimes life is like a game. Gamble je everything yang kau nak buat. Ikut luck. Baik, baiklah. Tak baik redha je lah.

Mase ni iman kau main peranan. Ada perkara yang kita kena usaha jugak. Tak semestinya redha je. Macam cuaca hujan, kalau kaunak balik takkan kau nak cakap "Allah, hujan. Redah je lah.. Basah pun basahlah.. Redha je..nak buat cam ne gi. Takkan nak duduk sini sampai berjam jam?" Padahal kau boleh berusaha, like "Allah, hujan. Kena cari payung la ni. Takkan nak redah. Basah nanti. Tak pun call sesape yang bole tolong." Nampak tak banyak pilihan. Payung, call somebody or tunggu je. Pilih dengan bijak.

Kadang kadang kita lebih anggap sesuatu pilihan tu macam dugaan besar. Mengku, aku pun kadang kadang selalu macam tu. Macam berat sangat dugaan dan ujian padahal bukan apa pun. Kita je yang overthingking sebenarnya. Macam aku, kadang kadang ada orang nak tolong aku, tapi aku ni jenis yang macam taknak menyusahkan orang. Bila orang dah offer sesuatu, dan keadaan tak mengizinkan aku mula la serba salah. Be like, "heish dia dh tolong, takkan nak tolak mentah2? Tapi kalau aku terima benda jauh kot.." serba salah kan. So nak tak nak aku kena fikirkan point point munasabah untuk tolak. Remember kita ada pilihan. Nak terima or tolak. Boleh je nak terima tapi keadaan aku sangat tidak mengizinkan. Dan kalau aku terima aku akan menyusahkan banyak pihak. Jadi aku buat keputusan untuk tolak pelawaan orang tu. So simple. Tapi berat sangat pada aku. Sebab nak jugak jaga hati orang tu sebab dah tolong kita. Tapi keadaan tak mengizinkan terpaksa tolak. Then orang tu pun ok. Lega la.

Itu contoh benda benda kecik. Kalau benda benda besar macam jodoh, nak posting kerja, nak masuk U sebab dapat banyak offer kau kena istikharah jugak. Yeay, everything dalam dunia ni better kita istikharah. Supaya setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik. Tak semestinya bab jodoh baru kau nak cari sejadah telekung kopiah nak sujud buat istikharah. Everyday pun bole je kau buat istikharah. Kalau sebelum ni jahil, taubat dan mulakan solat fardhu dan sunat. Sikit sikit pelan pelan lama lama terbiasa la. Allah tu maha mengetahui. Maha pengampun. Kita ni hamba DIA yang lemah dan hina je, asal nak belagak sangat. Mintak je kat Allah, for sure DIA bagi punya apa yang kau nak. Tapi jangan la kau doa sekarang dan kau harap jawapan dia sekarang. Mula la melatah macam macam. Smetimes masa tu tak sesuai lagi. Kau kena positif jugak bila time time macam ni.

Contoh kau nak beli kereta or rumah. Jangan la kau doa sekarang dengan narapan Allah makbulkan lima minit lagi kau dapat kereta or rumah. Logik la beb. Mestila kau kena berusaha. Meyimpan. Lama lama dapat la beli kereta or rumah. In between kau jangan berhenti berdoa. Doa je banyak banyak sungguh sungguh. Aku pun sebenarnya cakap kat diri sendiri. Yela aku pun bukan kuat mana. Tapi kena kuat jugak la. Sebab ni hidup aku. Hidup masing masing. Kena kuat. Kalau lemah dan mengharap bantuan orang lain memang tak kemana.

Teringat aku satu kisah ni. Ada seorang ustaz ni dia akan bagi zakat tiap tiap tahun pada yang memerlukan. Tapi ustaz ni cakap tiap tiap tahun keadaan orang yang memerlukan tu sama. Tak berubah. Malah orangnyanpun sama je dari tahun ke tahun. Means orang tu tak bekerja. Ustaz tu cakap setiap kali pergi rumah orang yang memerlukan mesti orang tu tido. Dapat duit zakat sengih sampai telinga. Tahun depan pergi lagi sama. Tido. Yang beza, anak anak bertambah. Kalau orang macam ni macam mana? Tiap tiap tahun harapkan orang tolong. Bukan nak hina, once orang dah tolong, kau berusaha la nak naikkan taraf hidup keluarga kau. Hari ni ustaz tu tolong agihkan zakat sebab kau orang yang memerlukan. Tahun depan ustaz tu tengok nama kau tak ada dalam agihan zakat sebab hidup kau lebih baik dari sebelumnya. Macam tu la bagus. Bukan terlalu mengharap je. Apa kaitan dengan tajuk aku? It is all about pilihan . kau ada pilihan nak hidup senang or stay je macam mana keadaan kau sekarang.

Remember, it always have choice and chance. Choose wisely.Doa . Tawakal.

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images