TIPS: HOUSEWIFE

12:00 PM

Pompuan ni dia kadang bukan boleh dok diam. Kalau dok tido je pun nanti mendap. So nak bagi aktif dan berpeluh kena buat aktiviti sikit yedak? Hehe.. Bole baka lemak sekali. Fit giteww..

Jadi nak bagi berpeluh kena buat kerja-kerja surirumah yang berjaya sikit. Kalau yang kerja tu bole buat time cuti hujung minggu. Kalau memang surirumah bole buat terus.

Tips 1: Bersihkan kerusi kayu.
Kadang-kadang kita tengok berhabuk je kerusi kayu daru jauh. Bila pergi dekat tak nampak apa. Ha..maknanya memang berhabuk so sila lap eh. Amek air dan campurkan dengan pelembut baju. Any brand. Dan celupkan kain, perah betul- betul dan lap di kerusi dan meja kayu.

Tips 2: Langsir
Rajin-rajinlah basuh langsir. Sekurang-kurangnya setahun sekali. 6 bulan sekali pun orait jugak. Kalau rumah kau beso dan banyak langsir buat ikut bahagian. Mula- mula bersihkan langsir bilik. Then ruang tamu. Dan seterusnya. Agak-agak lah. Kalau lawa lagi. Tak payah basuh. Ni yang dah kusam berhabuk tu silalah basuh. Takat sembur pewangi buat apa kalau tengok penuh dengan sarang labah-labah.

Tips 3: Lantai
Lantai memang kena sapu selalu. Biar orang tengok bersih je. Pastu mop lah sesekali. Kalau yang lantai tile tu bole guna campuran pencucu lantai, cuka dan air suam. Dan mop. Sure besino-sino.

Tips 4: Bilik air & tandas.
Rambut di lubang bilik air tu tolonglah buang eh. Jangan dibiar sampai banyak sampai dah boleh buat rambut palsu baru nak buang. Geli weh. Buang je. Asal nampak buang. Asal naik taik lalat kat simen or tile bilik air tu berus. Berus seminggu sekali pun bagus.  Biar la rumah kau tak ada tile lawa, biar la orang tengok biase je. Janji bersih. B.E.R.S.I.H

Tandas pun begitu. Sila cuci dan berus selalu. Flush tau lepas guna. Biar apa? Biar bersih. Kalau nak tengok seseorang tu macam mana, cuba terjah pergi rumah dia tengok macam mana. Kalau ruang tamu bersih tersusun rapi barang-barang belum tentu tandas dia bersih. Try pergi tengok tandas, kalau bersih maknanya orang tu pembersih dan rapi. Kalau tak kau tafsirlah sendiri.

Tips 5: Dapur.
Senang je. Lepas masak, lap la minyak di dapur dan kabinet tu. Lap meja. Bagi kemas. Susun elok-elok barang yang ada kat dapur. Peti ais kasi kemas. Buang mana-mana barang yang rosak. Letak dalam bekas elok-elok. Susun barang dalam peti ais cantik-cantik. Lap sikit pintunpeti ais tu kalau dah bekerak. Confirm lawa.

Tips 6: Bilik tidur.
Yang ni pun senang. Cuci cadar seminggu sekali or sebulan sekali. Bukan cadar je, sarung bantal sekali. Kemas almari bagi tersusun baju-baju dalam tu. Lipat elok-elok. Mana-mana baju yang dah tak pakai bole letak dalam kotak dan hantar ke mana-mana pusat yang menerima baju-baju terpakai. Make sure baju tu lawa lagi. Yang buruk boleh buat kain buruk or buang aje.

Bilik pun kena kemas. Susun atur bilik sesekali tukarlah. Biar mood baru datang. Baru cun.

Tips 7: Ruang tamu.
Yang ni memang kena makesure kemas dan rapi selalu sebab kita tak tahu bila tetamu nak terjah datang. Kalau ada orang datang pun at least dah kemas dan bersih. Susun atur ruang tamu pun kalau boleh tukar la sikit. Biar fresh sikit tengok.

Apapun yang penting bersih. B.E.R.S.I.H. Bia la rumah kita biasa-biasa je, janji kemas,bersih,rapi dan wangi. Hikss..


You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images